Efter et del debat med medpatienter, har jeg fundet et udtryk, der rammer min holdning – det er taget fra det pædagogiske felt med “Ansvar for egen læring”.
Ansvar for egen læring
I pædagogikken og tankegangen bag AFEL ligger, at den enkelte elev skal have kendskab til, hvor stor indflydelse vedkommende selv har på, hvor meget han/hun kan få ud af undervisningen. Det handler bl.a. om at “lære at lære”.– Uddrag af artikel på Undervisningsministeriet
- Du klarer dig ikke godt på dit videregående studie ved bare at møder op
- Du klarer dig heller ikke godt med din sygdom, hvis du bare møder op
Behov for patient uddanelse og dannelse
Mange patienter går ind i patientråd, forskningsprojekter mv. og mangler måske basis-viden omkring, hvordan sygehusverden og virkeligheden fungerer. Som “indfødt” i systemet, så kunne man ønske en “grunduddanelse” som patient blev indført. (se evt. afsnittet om tåkrummende opførsel i artiklen Den typiske aktive patient i råd mv.
Desværre gælder denne “u-uddannede” tilgang også ofte ved valg og tilgang af behandling. Her er gode eksempler på “patientuddannelse” med fx”nyreskole”, “eksemskole” og “infomøde for nye patienter” på Smertecenter Syd.
Som jeg engang sagde i et oplæg: “Ingen skal give mig en pille uden jeg ved, hvad det er” modsat den ældre patient, der under anlæggelse sagde “jeg plejer at få en gul pille, men jeg ved ikke hvad den er for”.