Ved patienttopmødet i 2024 var et af emnerne rekruttering. Her blev et af mine egne fokuspunkter det første der blev nævnt – det er ikke et klageråd.
Nogle patienter har enten en ubearbejdet sygedomshistorie eller en dominerende egen dagsorden. Det er vigtigt at henvise dem til rette sted, da disse råd gerne skal kunne se det store billede.
Min erfaring er at der typisk er 4 typer persona’s, der altid er til stede

- Den ældre patient med god tid og strikketøj ved alle møder
- Den engagerede yngre pårørende, der altid har 5 nye artikler med fra nettet til hvert møde
- Den sure patient, der mener at sygehusenes kontorer er beboet af molboer
- Den aktive patient, der også er aktiv i fx patientforeninger mv.
Illustrerende collage af AI genererede billeder
Tåkrummende opførsel
Personligt krummer jeg ofte tæer over den opførsel nogle medpatienter tager med ind i et rum med fagpersoner og medpatienter.
Her et par eksempler og det man nogen gange har lyst til at sige, hvis man ikke havde sin gode opdragelse.
- patienter med en egen dagsorden, der skal frem i hver kommentar de kommer med
- bedrevidende patienter med “har I tænkt på” (tydeligt underforstået “I er så dumme”)
- Tal nu dansk (skal piloterne der flyver dig på charterferie også holde op med at tale engelsk???)
- Se mig (fx dem der engang har været med i et forskningsprojekt og alle andre projekter er kun billige efterligninger af det dé var en del af)
- Manglede respekt for de faglige input og dagsorden, fx en samtale om brugerinddragelse pludselig handler om sproger i indkaldelsesbreve (ja, det kunne nok blive bedre, men der er andre afdelinger der arbejder med det)
- På Riget/Skejby/Tyskland går de det bedre (så flyt eller bidrag med med erfaringer senere i processen og ikke i plenum)
- brok, brok og lidt mere brok (konstruktiv kritik er nu bedre)
- “krænket” og fornærmet på andres vegne, fx husk nu på dem uden computer (ja, skal vi også genindføre dobbelt aa i stedet for å???)